Projektek
Comenius-projekt (2012-2014)
Iskolánk 2012. február 21-én Az egész életen át tartó tanulás európai programján belül Comenius pályázatot nyújtott be bolgár, cseh, német, török partneriskolákkal karöltve. Ebben a Comenius pályázatban a résztvevő intézmények diákjai, tanárai, folyamatosan tartják a kapcsolatot egymással, közösen dolgoznak a vállalt feladatok teljesítésén. Időnként személyesen is találkoznak, így lehetőségük nyílik jobban megismerni egymást. A második év végére egy közös projekttermék, esetünkben egy többnyelvű honlap születik. A projektnek emellett további hozadéka is lehet, melyet a tanítás, a tanulás vagy a hétköznapi élet más területén is hasznosítani tudunk. A diákok és a pedagógusok új készségekre tehetnek szert, illetve meglévő tudásukat is továbbfejlesztik.
A pályázatban résztvevő iskolák:
- Adana Gündogdu College (Törökország, Adana)
- Hans-Böckler-Berufskolleg (Németország, Marl)
- Stredni odborna skola a Stredni odborne uciliste Kladno (Csehország, Kladno)
- Varnenska targovska gymnazia “Georgi Stoikov Rakovsky“ (Bulgária, Várna)
- Baross Gábor Közgazdasági és Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola (Magyarország, Győr)
ELŐKÉSZÍTŐ LÁTOGATÁS NÉMETORSZÁGBAN
Mészáros Eszter és Pápai Judit tanárnők 2012. január 22. és 26. között projektmegbeszélésen vettek részt Marlban. Az utazás a Comenius előkészítő látogatásra még az előző év decemberében sikerrel benyújtott pályázatból valósulhatott meg.
A megbeszélés rövid összefoglalója:
Január 22-én vasárnap megérkezésünk után közös munkavacsorán vettünk részt. Január 23-án, hétfőn reggel az iskola igazgatója, dr. Eugen Rühl úr köszöntötte a résztvevőket, majd az iskola egy-egy részlegének vezetője mutatta ba az épületet és a képzési rendszert. 11 óra körül kezdődtek a projekttel kapcsolatos angol, ill. német nyelvű megbeszélések. Január 24-én meglátogattuk a gyakorlati képzési központot. Itt PowerPoint-os bemutató után, mely a gyakorlati képzési szerkezetről, a gyakornokok kiválasztásának módjáról szólt, kb. egyórás sétát tettünk az üzemben. Délután, valamint a következő nap átbeszéltük az ütemtervet, eldöntöttük, hogy a projekt végterméke egy honlap lesz, majd elkezdtük kitölteni a beadandó pályázatot. 16.00 órakor ért véget az előkészítő megbeszélés. A bowling-partin és a 3. estére a Café del Sol étterembe szervezett vacsorán lehetőségünk volt az iskola más, a projektben résztvevő tanáraival is megismerkedni.
A pályázatot a sikeres előkészítő látogatás eredményeképp a partnerekkel karöltve benyújtottuk.
SIKERES PÁLYÁZAT
Pályázatunk címe: Komoly esélyek vagy csak elmélet? Élet egy szabad Európában. A nemzetközi munkavállalás lehetőségei és korlátai eltérő képzési rendszerek és hagyományok tekintetében
A pályázó iskolák a kultúrák megismerésén túl egymás munkaerőpiacának, képzési rendszerének elemzése révén vonzó célponttá szeretnék tenni hazájukat, ahol akár külföldi polgároknak is érdemes élni és dolgozni.
Előítéletek, emigráció, mobilitás, értékítélet, szakmai perspektívák, eltérő életutak - mindez közvéleménykutatások, interjúk, prezentációk formájában feldolgozva, s projekttermékként egy többnyelvű honlapon megjelentetve.
2012 júniusában derült ki, hogy a német és cseh partnerrel közösen indulhat a kétéves együttműködés. Sajnos a bolgár és török fél pályázatát elutasították, így le kellett mondanunk részvételükről a projektben.
A MEGVALÓSÍTÁS SZAKASZAI, EREDMÉNYEK
A keletkezett dokumentumok a csatolf fájlok között tekinthetőek meg:
- fényképes beszámoló a négy projekttalálkozóról
- szótárfüzet három nyelven
- két életút
- záró közvéleménykutatás
- sajtóvisszhang
KÖVETKEZTETÉSEK
A program céljait a következőképp fogalmaztuk meg: a résztvevő országok kultúrái közötti közeledés elősegítése, az előítéletek lebontása, illetve lehetséges célpontként a kelet- és délkelet-európai országok bevonása a szakmai életút tervezésébe. Emellett rá szerettünk volna világítani egy európai munkahelyválasztás lehetőségeire és korlátaira a különböző oktatási rendszerek és hagyományok tükrében.
Ahhoz, hogy hazánkat elhagyjunk és egy idegen országban újrakezdjük az életet, nem csak nagy adag bátorságra van szükség, hanem reményre is, hogy ott olyan környezetre és életmódra találjunk, amelyben a jövendő életet el lehet képzelni. Nem árt azonban tisztában lenni a célország kultúrájával, történelmével, valamint tanulmányozni kell a társadalombiztosítási rendszert is. Számos nyitott kérdés marad ezen felül is: pl. mennyi nyugdíjunk lesz, ha huzamosabb ideig idegen országban élünk és dolgozunk. Erre világított rá a projektet záró szimulációs játék az EU törvénykezési gyakorlatával kapcsolatban, melynek még orvosolni kell e kérdést.
A projekttalálkozókon részt vett, valamint a 2 év alatt az itthoni munkában legtöbbet segítő tanulókkal végzett záró közvéleménykutatás megmutatta, hogy a kezdeti tudáshoz képest a projekt befejezésekor már bővebb információval és tapasztalattal rendelkeznek diákjaink, nem ítélik meg kedvezőtlenebbül az életszínvonalbeli különbségeket, és nemcsak Németország, hanem Kelet-Európa is lehet célpontja a nemzetközi munkavállalásnak - még ha jóval kisebb arányban is.
Mészáros Eszter igh.
projektkoordinátor
Beszámoló az első projekttalálkozóról
Beszámoló a második projekttalálkozóról
Beszámoló a harmadik projekttalálkozóról
Beszámoló a negyedik projekttalálkozóról
Tudósítás: Landrat begrüßt Gäste aus Ungarn und Tschechien
Magyar életutak
Szótárfüzet három nyelven
Záró közvéleménykutatás magyar nyelven
Záró közvéleménykutatás német nyelven
Receptkönyv magyar nyelven (utolsó közös program)
Receptkönyv német nyelven (utolsó közös program)