Érettségi vizsga
Érettségi vizsga
A vizsgaidőpontok letölthetőek IDE kattintva.
2024. október 14. – Magyar nyelv és irodalom
Kezdés: 8.00 óra, érkezés legkésőbb 7.30-ra
Csak tollakat és vonalzót hozz magaddal. Az írásbeli munkát kék színű, nem halványuló, nem radírozható tintával (golyóstollal) kell elkészíteni.
A helyesírási szótárakat és a szöveggyűjteményeket az iskola biztosítja.
Két feladatlap van:
I. feladatlap
90 percig lehet írni. Ebben van egy 40 pontos szövegértési-nyelvi feladatsor és egy 20 pontos irodalmi feladatsor. Szöveggyűjtemény nem használható, csak nyomtatott helyesírási szótár!
Az I. feladatlapot 90 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti.
II. feladatlap
150 percig lehet írni. Két feladat közül kell egy műértelmező szövegalkotást írni. Aláhúzással kell jelölni a választottat: vagy egy mű értelmezése, vagy témakifejtő dolgozat/esszé. Itt piszkozatot érdemes írni, de ezt és az üres részeket húzd át!
Terjedelem: 500-800 szó
- tartalomi minőség: 30 pont
- nyelvi minőség: 10 pont (szövegszerkezet: 5 pont + nyelvi igényesség: 5 pont)
- helyesírás: - 8 pont
- íráskép: - 2 pont
A II. feladatlap megoldására 150 perc áll rendelkezésre, ennek leteltével a felügyelő tanár összegyűjti a dolgozatokat.
Az írásbeli vizsgafeladatok II. részének megoldásakor nyomtatott helyesírási szótár és a tankönyvjegyzékben szereplő irodalmi szöveggyűjtemény (9-12. évf.) is használható.
A helyesírási szótárból vizsgatermenként négy-négy példány szükséges, amelyekről a vizsgaszervező intézmény gondoskodik, a tankönyvjegyzékben szereplő irodalmi szöveggyűjteményeket is a vizsgaszervező biztosítja valamennyi vizsgázó számára.
Néhány jó tanács:
- A terjedelemre figyelj, a kirívóan rövid vagy hosszú írásmű pontveszteséggel jár!
- Szintén figyelj a helyesírásra: erre -8 pont adható!
- A rendezetlen íráskép -2 pontot ér, ezért figyelj az olvashatóságra; ha valamit elrontasz, szabályosan javítsd: a helytelent át kell húzni, a jót le kell írni; ne írj át semmit!
- Vagyis összesen 100 pontot lehet elérni.
- Használd ki az időt, ne fejezd be hamarabb!
2024. október 15 - Matematika
Kezdés: 8.00 óra, érkezés legkésőbb 7.30-ra
Segédeszközök, amiket hozz magaddal:
- íróeszközök (színes ceruza is, de a dolgozatot kék tollal kell írni, ceruzával csak ábra készülhet)
- vonalzó (egyenes, derékszögű), szögmérő (utóbbival lemérni egy szöget nem hiteles pl. egy cosinus-tétel helyett, de segíthet az önellenőrzésben), körző
- szöveges adatok megjelenítésére nem alkalmas számológép (akár több is)
- függvénytábla (akár több is). Fontos, hogy ne legyen beleírva semmi. Valóban használd, nagyon sok minden benne van! Inkább nézd ki belőle, nehogy rosszul használd a képletet!
- két tanítási nyelvű osztályban kétnyelvű szótár
Két feladatlap van:
- 12 rövid feladat, 45 perc (két tanítási nyelvű osztályban 57 perc). Csak ha kéri a feladat, akkor kell indoklás, a megoldást a fehér téglalapba is be kell írni.
- 135 perc (két tanítási nyelvű osztályban 169 perc). A 13-14-15-ös feladatot mindenképp meg kell oldani, a 16-17-18-as közül kettőt kell megoldani, egyet kihagyni. A rész elején található négyzetbe kell beleírni a kihagyott feladat sorszámát. A II. részben a feladatokat nagyon részletesen indokolni is kell. Ebben a feladatrészben van bőven időd, így érdemes a 3 feladat közül mindhármat a legjobb tudásod szerint megoldani, majd átgondolni, a meglévő megoldás melyiknél érhet több pontot. Lehet, hogy az elsőre ijesztőnek tűnő feladat kis értelmezés után kiderül, hogy nagyon könnyű. Ne ijedj meg a hosszú szöveges feladattól sem, sokszor a hosszú szöveg mögött nagyon könnyű matematikai tartalom található. Figyelj arra, hogy adj mindig szöveges választ!
Amire figyelj nagyon:
- Ne hagyj üresen feladatot! Inkább adj félmegoldást, mint semmilyet!
- Használd ki az időt!
- A hibás feladatot csak akkor húzd át, ha van jobb megoldásod, addig ne! De ha van jobb, húzd át!
- Ellenőrzés
- Szöveges válasz
- Helyes kerekítés
- A szögmérő jól jön a kördiagram elkészítésekor, a vonalzó a függvények ábrázolásánál.
- Gondold át, lehet-e az a megoldás, ami kijött! Amikor megkapod a megoldást, gondolkodj el azon, az a szöveg szerint lehet-e. Ha azt kérdezik, hány ember csinál ezt meg azt, biztosan nem lesz negatív vagy tört (nem mínusz 4 és fél ember), ha valószínűséget számolsz, az csak 0 és 1 között lehet. Sokszor a szöveg segít rájönni, hogy újra kell valamit számolni.
- Sok feladat logikázással is megoldható, nem csak képletekkel, de ebben az esetben is írd le, hogyan logikáztál! Merj egyszerű megoldással is dolgozni! Pl. ha azt kérdezik, hányféle sorrendben mehet be egy ajtón Anna, Bea és Cili, a 6 eset felsorolása és megszámolása ugyanannyi pontot ér, mint a kombinatorikai megoldás. A második részben akár egy számtani sorozat 100. tagját is van időd felsorolással megadni, csak legyen elég alapos.
- A második részre bőséggel jut időd, nézd át többször is, és ne menj úgy haza, hogy „én úgyse tudom megoldani ezt a feladatot”, hátha később jön az ihlet, törd a fejed, amíg lehet!
2024. október 16. - Történelem
Kezdés: 8.00 óra, érkezés legkésőbb 7.30-ra
Segédeszközök, amelyeket hozz magaddal:
- kék golyóstoll (legalább kettő)
- történelmi atlasz : az állami tankönyvfejlesztésért és kiadásért felelős szerv által kiadott, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlasz ( a Nat 2020 szerinti)
- két tanítási nyelvű osztályban kétnyelvű szótár
A helyesírási szótárakat az iskola biztosítja.
Egy feladatlap van, de két részből áll.
180 perc alatt oldhatod meg, a két tanítási nyelvű osztályban 225 perc alatt.
Részletes útmutató segít a feladatlap kitöltésében (2. oldal).
1. Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok (12 feladat)
- Tetszőleges sorrendben oldhatod meg, de figyelj oda, hogy ne maradjon ki egyik sem, többször is visszatérhetsz egy feladathoz, ha van még időd.
- Azt csináld, amit a feladat kér: ikszelj, húzz alá, karikázz, betűt írj, számot írj, szavakat, kifejezéseket írj, mondatban válaszolj stb.
- Ha egy válasz tartozik a feladathoz, csak az elsőt lehet értékelni, hiába írod le másodiknak vagy harmadiknak a jó választ.
2. Szöveges, kifejtendő feladatok
- Szabályok alapján kell választanod: a négy feladatból kettőt kell megoldani.
- Egy rövid egyetemest és egy hosszú magyart kell kidolgoznod, ezek nem lehetnek egy korszakból valók (1849 a korszakhatár).
- A választást két helyen kell jelölnöd: egy hosszabb táblázatban karikázni kell, egy rövidebben ikszelni. Ez utóbbira figyelj igazán, mert itt lehet látni, hogy milyen variációk a szabályosak. Minden más rossz.
- A rövid feladatot 100–130 szóból álló szerkesztett szövegben kell megoldani.
- A hosszú feladatot 210–260 szóból álló szerkesztett szövegben kell megoldani.
Mindegyik feladattípus esetében figyelj a helyesírásra! A személynevek az eredeti helyesírással és magyar helyesírással is elfogadhatók (pl. Martin Luther/Luther Márton, Jelačić/Jellasics).
Még néhány jó tanács:
- Használd ki az időt! Ne fejezd be hamarabb!
- Az atlaszodat használd is, ne csak ott legyen az asztalon! A felkészülés során többször is lapozd át, hogy tudd, mi hol van!
- Írj OLVASHATÓAN! Amit nem tud a tanár elolvasni, az olyan, mintha le se írtad volna.
- Ha megoldásodat javítani akarod, akkor egyértelműen húzd át a nem érvényes változatot, és olvashatóan írd mellé vagy fölé a jót! Akkor is javíthatod a megoldást, ha a feladatban ikszelni vagy aláhúzni kell, de egyértelműen jelöld a szerinted jó megoldást!
- Az esszéknél a kipontozott helyek mutatják, hogy mennyit kell kb. írni. Ha van időd, meg is számolhatod a szavakat. Szöveget kell alkotni, nehogy valaki szavakat, vázlatot írjon. Ne csupán rögzíts valamilyen tényt, hanem magyarázd is meg, az okokra, a következményekre is koncentrálj! Mindig nézd az esszék melletti pontozási táblázatot, a szempontok segítenek abban, mire kell figyelned. Az ,,Eseményeket alakító tényezők feltárása, kritikai és problémaközpontú gondolkodás” helyett új megnevezés lett: ,,Történelmi gondolkodás és történelmi ismeretek”, de ugyanarra vonatkozik az új szempontnév is.
- Ha németül/angolul írod az érettségit a két tanítási nyelvű osztályban, ne sajnáld az időt arra, hogy a szótárban utánanézz egy-egy kifejezésnek! Nem baj, ha egyszerűbben, de pontosan fogalmazol.
Angol nyelv
2024. október 17.
Kezdés: 8.00 óra, érkezés legkésőbb 7.30-ra
Német nyelv
2024. október 21.
Kezdés: 8.00 óra, érkezés legkésőbb 7.30-ra
Segédeszközök, amiket hozz magaddal:
- kék golyóstoll (legalább kettő), vonalzó
- kétnyelvű szótár (magyar-angol és angol-magyar, illetve magyar-német és német-magyar)
Négy feladatlap van.
- A borítólapokon megadott idő leteltével a füzeteket összeszedik.
- Az Olvasott szöveg értése, a Nyelvhelyesség és a Hallott szöveg értése feladatlapokhoz semmilyen segédeszköz nem használható.
- Az Íráskészség részhez bármilyen nyomtatott szótárt használhatsz.
- Egy füzeten belül a feladatok megoldási sorrendje tetszőleges.
- A feladatok megoldásához használj kék színű tollat, és írj olvashatóan!
- Ha megoldásodat javítani akarod, akkor egyértelműen húzd át a nem érvényes változatot, és olvashatóan írd mellé vagy fölé a jót! Akkor is javíthatod a megoldását, ha a feladatban ikszelni vagy aláhúzni kell, de egyértelműen jelöld a szerinted jó megoldást!
- A szürke mezőre semmit se írj, mert az a javító tanár számára van fenntartva!
Középszintű vizsga:
Az írásbeli részek sorrendje |
Időtartam (perc) |
Pontszám |
Olvasott szöveg értése |
60 |
33 |
Nyelvhelyesség |
30 |
18 |
Szünet |
15 | |
Hallott szöveg értése |
30 |
33 |
Íráskészség (szótár használható) |
60 |
33 |
Emelt szintű vizsga:
Az írásbeli részek sorrendje |
Időtartam (perc) |
Pontszám |
Olvasott szöveg értése |
70 |
30 |
Nyelvhelyesség |
50 |
30 |
Szünet |
15 | - |
Hallott szöveg értése |
30 |
30 |
Íráskészség (szótár használható) |
90 |
30 |
A vizsgázónak emelt szinten mindegyik vizsgarészben külön-külön teljesítenie kell az elérhető pontszámnak legalább a 12%-át.
Az érettségi dolgozatokat az őszi szünet után, 2024. november 5-én (kedd), 8.00-16.00 óra között lehet megtekinteni.
Észrevételek benyújtása 2024. november 6-án (szerda) 16 óráig lehetséges.
Témakörök listája:
Szóbeli témakörök történelemből
1. tétel
Témakör: Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra
Tematika: Gazdaság, társadalom, állam - Az uradalom, a középkori város és lakói, a város kiváltságai, a céhek, a helyi és távolsági kereskedelem
2. tétel
Témakör: Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra
Tematika: Az ipari forradalom első hulláma: textilipar, közlekedés, gyáripar
3. tétel
Témakör: Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
Tematika: Az ipari forradalom második hulláma Magyarországon - gazdasági kiegyezés és állami gazdaságpolitika a dualista Magyarországon
4. tétel
Témakör: Népesség, település, életmód
Tematika: Magyarország a Habsburg Birodalomban: Magyarország újranépesülése
és újranépesítése
5. tétel
Témakör: Népesség, település, életmód
Tematika: A kádári diktatúra – A pártállam, a téeszesítés, a tervgazdaság, a kultúrpolitika, az elnyomás változó formái – a kádári alku
6. tétel
Témakör: Egyén, közösség, társadalom
Tematika: Politika - Az athéni államszervezet és működése a demokrácia korában
7. tétel
Témakör: Egyén, közösség, társadalom
Tematika: A keresztény államalapítás és az Árpád-kor - IV. Béla uralkodása: tatárjárás és újjáépítés
8. tétel
Témakör: Egyén, közösség, társadalom
Tematika: A vegyesházi királyok kora - Mátyás
9. tétel
Témakör: Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
Tematika: Törökellenes és rendi küzdelmek - A mohácsi csata és az ország három részre szakadása. A várháborúk (1541-1568)
10. tétel
Témakör: Politikai berendezkedések a modern korban
Tematika: A forradalom és szabadságharc - A pesti forradalom és az áprilisi törvények
11. tétel
Témakör: Politikai berendezések a modern korban
Tematika: Politika és gazdaság Magyarországon - Politikai és gazdasági konszolidáció Magyarországon az 1920-as években
12. tétel
Témakör: Politikai berendezkedések a modern korban
Tematika: A hidegháború kora - a kétpólusú világ kialakulása, a két világrend
13. tétel
Témakör: Politikai berendezkedések a modern korban
Tematika: Politikai intézmények - Az Alaptörvény, a hatalmi ágak és intézményeik, az önkormányzatok és a választási rendszer
14. tétel
Témakör: Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
Tematika: Vallások - A kereszténység kialakulása és főbb tanításai
15. tétel
Témakör: Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
Tematika: A reformáció és a katolikus megújulás Európában és Magyarországon – A reformáció irányzatai és a katolikus megújulás
16. tétel
Témakör: Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
Tematika: Az 1956-os forradalom és szabadságharc - A forradalom okai, céljai és főbb eseményei
17. tétel
Témakör: Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
Tematika: Állam, ideológia, gazdaság a két világháború között - A kommunista Szovjetunió
18. tétel
Témakör: Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
Tematika: A dualizmus kora - A kiegyezés
19. tétel
Témakör: Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
Tematika: Az első világháború - A háború jellemzői, hadviselő felek
20. tétel
Témakör: Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
Tematika: Magyarország a második világháborúban – A területi revízió lépései, az ország hadba sodródásának folyamata
Középszintű érettségi vizsgakövetelmények idegen nyelvből
A társalgási feladatban a vizsgázó egy témában kb. 5 olyan kérdésre válaszol, amelyek saját személyéhez, közvetlen környezetéhez és hétköznapi tevékenységeihez kapcsolódik.
A szerepjáték során a vizsgázónak a mindennapi élet helyzeteihez hasonlító szituációban kell részt vennie, amelyben partnere a vizsgáztató. A vizsgázó számára készült leírás rögzíti a szituációt, a szerepeket és az elérendő célt.
Az önálló témakifejtés feladatban a vizsgázónak egy adott, hétköznapi témához kapcsolódóan kell gondolatait, véleményét összefüggően kifejtenie. A vizsgázó számára készült tétellap tartalmazza a témát, adott esetben a képeket az irányító szempontokkal. A vizsgázó segítő kérdéseket kaphat.
Témakörök:
- Személyes vonatkozások, család
- A vizsgázó személye, életrajza, életének fontos állomásai (fordulópontjai)
- Családi élet, családi kapcsolatok
- A családi élet mindennapjai, otthoni teendők
- Személyes tervek
- Ember és társadalom
- A másik ember külső és belső jellemzése
- Baráti kör
- A tizenévesek világa: kapcsolat a kortársakkal, felnőttekkel
- Ünnepek, családi ünnepek
- Öltözködés, divat
- Hasonlóságok és különbségek az emberek között
- Környezetünk
- Az otthon, a lakóhely és környéke (a lakószoba, a lakás, a ház bemutatása)
- A lakóhely nevezetességei, szolgáltatások, szórakozási lehetőségek
- A városi és a vidéki élet összehasonlítása
- Növények és állatok a környezetünkben
- Környezetvédelem a szűkebb környezetünkben
- Az iskola
- Saját iskolájának bemutatása (sajátosságok, pl. szakmai képzés, tagozat)
- Tantárgyak, órarend, érdeklődési kör, tanulmányi munka
- A nyelvtanulás, a nyelvtudás szerepe, fontossága, internetes böngészés
- A munka világa
- Diákmunka, nyári munkavállalás
- Pályaválasztás, továbbtanulás vagy munkába állás
- Életmód
- Napirend, időbeosztás
- Az egészséges életmód (a helyes és a helytelen táplálkozás, a testmozgás szerepe az egészség megőrzésében, testápolás)
- Étkezési szokások a családban
- Ételek, kedvenc ételek
- Étkezés iskolai menzán, éttermekben, gyorséttermekben
- Gyakori betegségek, sérülések, baleset
- Szabadidő, művelődés, szórakozás
- Szabadidős elfoglaltságok, hobbik
- Színház, mozi, koncert, kiállítás stb.
- Sportolás, kedvenc sport, iskolai sport
- Olvasás, rádió, tévé, videó, számítógép, internet
- Utazás, turizmus
- A közlekedési eszközök, a tömegközlekedés
- Nyaralás itthon, illetve külföldön
- Utazási előkészületek, egy utazás megtervezése, megszervezése
- Az egyéni és a társas utazás előnyei és hátrányai
- Tudomány és technika
- Népszerű tudományok, ismeretterjesztés
- A technikai eszközök szerepe a mindennapi életben
- Gazdaság
- Családi gazdálkodás
- A pénz szerepe a mindennapokban
- Vásárlás, szolgáltatások (pl. posta, bank), online szolgáltatások
Szituációk és szerepek a második feladathoz
- Áruházban, üzletben, piacon vevő
- Családban, családnál, baráti körben vendéglátó, vendég, családtag
- Étteremben, kávéházban, vendéglőben vendég, egy társaság tagja
- Hivatalokban, rendőrségen ügyfél, állampolgár Ifjúsági szálláson, campingben, panzióban, szállodában vendég
- Iskolában tanuló, iskolatárs
- Kulturális intézményben, sportlétesítményben, klubban vendég, látogató, egy társaság tagja
- Országhatáron turista
- Orvosnál beteg, kísérő
- Szolgáltató egységekben (fodrász, utazási iroda, jegyiroda, benzinkút, bank, posta, gyógyszertár stb.) ügyfél
- Szünidei munkahelyen munkavállaló
- Tájékozódás az utcán, útközben helyi lakos, turista
- Telefonbeszélgetésben hívó és hívott fél
- Tömegközlekedési eszközökön (vasúton, buszon, villamoson, taxiban stb.
További információ található az Oktatási Hivatal honlapján.
Dr. Sávoliné Takács Erika
idegen nyelvi munkaközösség-vezető